Kong: Ostrov lebek – recenze filmu

11.  3.  2017 | Marek Čech | 12

Po Godzille druhý film z monster série. Režisér Jordan Vogt-Roberts v něm lavíruje mezi dobrodružným akčním příběhem, monster rubanicí, komedií a reflexí války ve Vietnamu.

Vypadá to, že po vzoru MCU (Marvel Cinematic Universe), jež patří pod Disneyho a DCEU (DC Extended Universe), jež patří pod Warner Bros., bude chtít mít každé studio své filmové série s navzájem propojenými světy.

Marvelovská strategie

Studio Marvel přišlo s velmi promyšlenou strategií uvádění svých komiksových filmů. Nejprve představilo samostatné sólovky nejvýznačnějších členů Avengers, pak jejich společný crossover. A to samé v dalších a dalších řadách. Postupně tak vznikl navzájem se prostupující vesmír Marvel Cinematic Universe (MCU). Warneři s Batmanem a Supermanem trochu zaspali, ale i oni se to snaží v rámci DCEU dohnat.

Na začátku června přijde do kin Mumie, která by měla být první ze série znovuoživených hororových monster studia Universal. Postupně by se měl přidat Drakula, Frankenstein, jeho nevěsta, Neviditelný muž, Vlkodlak nebo Van Helsing.

Godzilla: recenze filmu Godzilla: recenze filmu

Těch sérií, které pod jednotlivá studia patří, je ale víc. U Marvelu tak vedle Avengers běží X-Men řada. Warneři se zas ve spolupráci s Legendary Pictures pustili do projektu MonsterVerse, jehož prvním filmem byla před třemi lety Godzilla. Druhým je Kong, který je na rozdíl od svého předchůdce, jenž má původ v japonských filmech studia Toho, západní provenience.

Studiová sázka na méně známá jména režisérů

Crossover Godzilly a Konga je chystán na rok 2020, rok předtím by se měla objevit dvojka Godzilly. Série se tedy pomalu rozjíždí a studio Warner Bros. volí podobnou strategii jako jeho konkurence. Byli to právě marvelovští, kteří režii svých superhrdinských filmů svěřovali režisérům menších, nezávislých, ale zajímavých filmů, kterým dali možnost se na výpravných blockbusterech takzvaně udělat.

Gareth Edwards, režisér Godzilly, byl ten samý případ. Za sebou měl komorní sci-fi o dvou lidech Zakázaná zóna, nyní točí filmy jako Rogue One: Star Wars Story. Jordan Vogt-Roberts, režisér Konga, má dle mne před sebou podobně zářnou budoucnost. Zatím sklízel úspěch především na festivalech jako je Sundance, kde uvedl svůj debut Králové léta (2013), ale s monster movie si poradil způsobem, který budí zaslouženou pozornost. Alespoň co se vizuální stránky snímku týče.

Rogue One: Star Wars Story – recenze filmu Rogue One: Star Wars Story – recenze filmu

Trailery na film vypadaly hodně lákavě a slibovaly podobně jako v případě Godzilly dospělejší podívanou a sázku na atmosféričnost. Zatímco ale Edwards v Godzille vsadil na postupné budování napětí a spielbergovskou rodinnou linku, Vogt-Roberts se nemůže rozhodnout, jestli Konga pojmout vážně či nevážně, brakově.

Lavíruje tak mezi dobrodružným akčním příběhem, monster rubanicí, komedií a reflexí války ve Vietnamu. Jurský park či Ztracený svět se tu potkává s Apokalypsou a moc to scenáristicky nedrží pohromadě. Hlavně díky lidským postavám, které nejsou příliš prokreslené, a jejich jednání často postrádá logiku. Dělí se pak podle toho, zda respektují řád světa, do něhož vstoupili nebo ne.

Vládce a ochránce ostrova

S Edwardsovou Godzillou má Kong společné postavení v rámci ekosystému, v němž se pohybuje a který do velké míry určuje. Jde o archetypální, až božskou sílu, která obnovuje jeho původní rovnováhu. Člověk není pro toto monstrum nepřítelem, dokud se nad tento přirozený přírodní řád nezačne povyšovat nebo ho nechce narušit či zničit. Nepřítelem jsou jiné prehistorické druhy, s nimiž monstrum svádí evoluční boj.

Kong vládne ostrovu v Pacifiku, jež se rozhodne najít skupina vědců, vojáků, dobrodruhů a jedna novinářka. Tuto výpravu dá dohromady vládní zmocněnec Bill Randa (John Goodman) z tajné vládní organizace Monarch, která se zabývá nejen mimozemšťany, ale i prehistorickými zvířaty.

Assassin Assassin's Creed: recenze filmu

Každý z členů této výpravy se na neprobádaný a na mapy nezanesený ostrov v Tichém oceánu pod názvem Ostrov lebek vydává s jinou ambicí a motivací. Odborníci na biologii, geologii a seismologii věří v převratný vědecký objev. Fotografka a protiválečná aktivistka Mason Weaver (Brie Larson) má podezření, že jde o ilegální vojenskou operaci.

Podplukovník Preston Packard (Samuel L. Jackson), poznamenaný válkou ve Vietnamu, z níž se musel i se svou jednotkou stáhnout, zde možná hledá vítězství, kterého nedosáhl ve vietnamském konfliktu. Tomu odpovídá i jeho jednání po příletu nad ostrov, na nějž začne údajně ze zkušebních vědeckých důvodů shazovat výbušniny.

Odveta za Vietnam

To nezůstane bez odezvy jejího gigantického vládce, který začne svůj prostor bránit. Letuschopná vojenská technika dozná značné redukce, stejně jako počet účastníků expedice. Ten zbytek se rozdělí do dvou skupin, pro něž se boj za poznáním mění v boj za přežití.

Packard Kongovu obranu svého území vezme osobně a v čase stahování amerických vojsk z Vietnamu konečně najde pro svou jednotku válečné pole, na němž by mohla zvítězit. Civilní část badatelů pod vedením vedoucího celé výpravy, stopaře a bývalého kapitána britské SAS Jamese Conrada (Tom Hiddleston), na ostrově objeví muže, který zde přežil od konce druhé světové války.

Doctor Strange: recenze filmu Doctor Strange: recenze filmu

Nezvěstný voják Hank Marlow (John C. Reilly) zde před osmadvaceti lety havaroval se svým letadlem. Zná dokonale jak domorodé obyvatele ostrova, tak prehistorické tvory, jež ho obývají. K těm nejnebezpečnějším patří draví lebkouni. Nezničitelní prehistoričtí ještěři z podzemí, s nimiž má Kong nevyřízené účty a chrání před nimi domorodce.

Boj na několika frontách

Z naznačeného děje je patrné, že souboje a konflikty zde budou probíhat na několika frontách. Mezi lidmi a zvířaty, mezi posádkou navzájem a také mezi monstry, které se dělí na ty mírumilovné (vodní buvol) a útočné. Zda z nich člověk vyjde živý, záleží na tom, jestli k neznámému prostředí přistupuje s pokorou a empatií nebo agresivitou.

Souboje jsou brutální, ale zas ne tolik, aby film byl mládeži nepřístupný. Pravidelně jsou odlehčovány nějakým vtípkem, pomrkáváním na diváka ve smyslu neberte to moc vážně nebo popkulturním odkazem k filmům s monstry nebo těm válečným. Jako když bitevní vrtulníky letí proti obřímu krvavému slunci, podobně jako v Coppolově Apokalypse. 

Warcraft: První střet – recenze filmu Warcraft: První střet – recenze filmu

Skrze traumatizované chování podplukovníka Packarda nabídne režisér komentář k válce ve Vietnamu, jinde přidá narážku na současnou politiku prezidenta Trumpa, který podobně jako ten náš rád pracuje s „alternativními fakty“. Romantický motiv krásky a zamilovaného zvířete chybí, i když nakrátko se fotografka v opičákovi dlani ocitne.

Práce s měřítkem

Zasazení děje do roku 1973 odpovídá sedmdesátkové retro, tvořené jak obrazovou stránkou zkušeného kameramana Larryho Fonga (300: Bitva u Thermopyl, Strážci - Watchmen, Sucker Punch), tak písničkovým soundtrackem (Black Sabbath). Scenáristicky film není žádný zázrak, ale vizuálně jde o pastvu pro oči. Nejen přírodními scenériemi Vietnamu, ale prací s barvami, světlem a stínem a kompozicí záběrů kamery.

Kamera si hraje s měřítkem velikosti Konga vůči lidem i ostatním zvířatům jako jsou obří pavouci nebo chobotnice. Při kontaktu s lidskou posádkou nebo helikoptérami zabírá kamera zblízka jen části opova těla, při soubojích s prehistorickými zvířaty poodstupuje a umožňuje nám si akci přehledně vychutnat.

Úsvit planety opic: recenze filmu Úsvit planety opic: recenze filmu

Akční pasáže jsou velkolepé a rozpočet 190 milionů dolarů je na nich vidět. Trikovou stránku a vizuální efekty si vzala na starost společnost ILM, která dovedla zvířatům vdechnout život, podobně jako se to podařilo studiu Weta Digital v Úsvitu planety opic.

Vizuálně působivý, scenáristicky méně

Film má dobré herecké obsazení, ale zoufale nevyužité, což platí hlavně pro titulního Toma Hiddlestona, který působí zaměnitelně. Díky černobílým charakterům velmi záhy odhadnete, kdo se dočká závěrečných titulků, kdo je zde do počtu a kdo skončí nějakou spektakulární smrtí.

Herecky film zachraňují dvě vyšinuté kreace. Ta robinsonovská Johna C. Reillyho a Samuela L. Jacksona, který se honbou za pomstou zvířeti žene vstříc vlastní zkáze. Herec svou postavu v této souvislosti přirovnal ke kapitánovi Achabovi z Bílé velryby.

Kong: Ostrov lebek dokonale naplňuje model popcornové zábavy pro celou rodinu ve stylu již zmíněného Jurského parku. Vše vrcholí soubojem velké opice a velkého ještěra a snahou lidské posádky dostat se zpět do civilizace.

V momentech, kdy Kong řádí na plátně, je vyprávění nejatraktivnější, což je podpořeno i velmi zdařilou obrazovou, hudební a trikovou stránkou filmu. Když ale dojde na dialogy, zázemí postav nebo banální děj, body ztrácí.

U Godzilly jsem oceňoval, jak neblockbusterově si režisér s látkou poradil, u Konga cítím větší sázku na jistotu a ochotu vyjít vstříc až příliš širokému segmentu diváctva. Čekal jsem, že zpracování Kongova příběhu bude trochu osudovější a méně tu více, tu méně chtěně komediální. Jako vizuálně působivá a efektní jednohubka Kong obstojí, jako zážitek trvalejší hodnoty ne.

Kong: Ostrov lebek

  • Žánr: monster movie
  • Původní název: Kong: Skull Island
  • www.kongskullislandmovie.com/
  • USA / Vietnam, 2017
  • Scénář: Max Borenstein, Dan Gilroy, Derek Connolly
  • Režie: Jordan Vogt-Roberts
  • Hrají: Tom Hiddleston, Brie Larson, Corey Hawkins, Samuel L. Jackson, John C. Reilly, Jason Mitchell, Toby Kebbell, John Goodman, Thomas Mann, John Ortiz, Shea Whigham
  • Distribuce: Freeman Ent.
  • Distribuční premiéra v ČR: 09. 03. 2017
Kong: Ostrov lebek
Film   7

Další článek »

Diskuze
12 příspěvků
Témata článku: Filmy, Recenze filmů, Sci-fi, Dali
Sdílet článek
Další mobilní weby