6
Fotogalerie

Padesát odstínů svobody – recenze filmu

Odstíny manželské prázdnoty v reklamním vizuálním balení. Erotická trilogie s BDSM tématikou vrcholí a vypomáhá si přitom thrillerovou zápletkou béčkového ražení.

Příští středu je svátek svatého Valentýna a to je už tradiční čas, kdy do kin přichází další díl ságy podle bestsellerové předlohy E. L. James. Rozestup mezi díly se oproti jedničce a dvojce zkrátil na rok a tak tu máme vyvrcholení erotické trilogie, označované ironicky za S/M porno pro hospodyňky.

Postava z minulého dílu vnáší thrillerové napětí

Hned na začátku je třeba přiznat, že pokud byste si přečetli recenze na první díl Padesát odstínů šedi i na ten druhý Padesát odstínů temnoty, nemusel bych vlastně už nic o třetím dílu psát. V předchozích recenzích je o něm vše.

Ve dvojce nastala změna na postu scenáristickém i režijním, kdy trilogii vzala pevně do rukou manželská dvojice E. L. James a Niall Leonard. Autorka knižní předlohy si přibrala úlohu producentky, její choť se stal scenáristou filmu. Ve trojce tento rodinný tandem pokračuje i s režisérem předchozího dílu Jamesem Foleym. Třetí díl se natáčel současně s druhým a vše, co platilo pro odstíny temnoty, je možné vztáhnout i na odstíny svobody.

V jedničce sadistický Christian Grey (Jamie Dornan) nabídl romantické studentce anglické literatury Anastasii Steele (Dakota Johnson) v rámci svých sexuálních preferencí smlouvu o dominanci a podřízenosti. Ve dvojce to byla naopak nakladatelská redaktorka Anastasia, kdo začal určovat pravidla hry a vábit náhle mnohem romantičtějšího manipulativního egomaniaka k lehčím BDSM praktikám, v nichž našla slastné zalíbení. Bylo zřetelné, že partnerské sexuální preference i vztahová dynamika směřují k harmonii a tak bylo třeba vnitřní konflikt vyměnit za ten vnější.

MV5BMjU5NjIxMTA2Ml5BMl5BanBnXkFtZTgwOTcwMzIxNDM@._V1_SY1000_CR0,0,631,1000_AL_.jpgMV5BMTYxOTQ1MzI0Nl5BMl5BanBnXkFtZTgwMzgwMzIxNDM@._V1_SY1000_CR0,0,631,1000_AL_.jpg

Do děje ho vnesla trojice vedlejších postav, spjatých s Christianovou traumatickou minulostí a Aninou přítomností. Závěr trilogie v tomto módu pokračuje a je to opět Anin bývalý šéf Jack Hyde (Eric Johnson), kdo do pikantnější červené knihovny vnáší thrillerové prvky. Christianova obchodní partnerka a sexuální zasvětitelka Elena Lincoln (Kim Basinger) pak pochybnosti o povaze jejich současného vztahu.

Rozvíjení staré zápletky, nikoliv nové

Scenárista staví na starých zápletkách, jež rozvíjí způsobem, který připomíná křížení béčkového erotického melodramatu s béčkovým erotickým thrillerem. Jack Hyde se mstí za to, že ztratil pracovní pozici, již po něm přebrala Ana, ale to není jeho jediná motivace. Ta druhá se vztahuje k jeho minulosti a pěstounské péči, jíž prošel i Christian. 

Děj romance je snad ještě řidší než posledně a thrillerová linie s vloupáním, přepadením, únosem, vydíráním a sólo akcí Anastasie s pistolí, jež se vydává za útěk od Christiana, jí má dodat barvitější ráz. Protože jinak problémy či spíše pseudoproblémy, které Christian s Anou řeší, jsou takového rázu, že se nad nimi můžete jen shovívavě usmívat.

MV5BNjAwNDg5MzM2M15BMl5BanBnXkFtZTgwMjgwMzIxNDM@._V1_SY1000_CR0,0,1499,1000_AL_.jpg

Ti dva se na začátku vezmou. Následuje první dovolená v Jugoslávii a první dítě. Ne beru zpět, ale ne tak úplně. Namísto už rozpadlé Jugoslávie jsou to luxusní líbánky v Evropě, v Paříži a na Azurovém pobřeží a místo dítěte zatím jen zpráva o Anině graviditě, jež mezi manžele vnese rozkol.

Důvody manželské krize

Christian se kvůli démonům minulosti bojí, že bude špatným otcem, navíc dítěte, které si bude Anu uzurpovat pro sebe. Červený pokoj asi také nechce předělat na ten dětský. Důvodů manželské krize je ale víc. Majetnický Christian se jen obtížně smiřuje s tím, že Anastasia chce normálně chodit do práce, která ji baví a v níž (jak jinak) má okamžité úspěchy.

Nejde ale jen o práci v nakladatelství, v němž si dovolila používat své příjmení za svobodna. Ona ani doma nechce, aby jí služebnictvo říkalo paní Greyová, ale Ano. Zlatá klec s bodyguardy zkrátka čím dále více se emancipující nakladatelskou Popelku neoslovuje.

MV5BZDU5YjBkODYtNWRkMy00MjQwLWI1MTItOTAwYmIyZTUxZGJmXkEyXkFqcGdeQXVyMzYwNTQxOQ@@._V1_SY1000_CR0,0,674,1000_AL_.jpg

Její zvrhlý princ ale ví jak na ni. Nakladatelství jako opožděný dárek ke svatbě, k tomu autíčko Audi, při jehož řízení v nebezpečné rychlosti v sobě Ana objeví talent hodný Jamese Bonda a pár dalších dárků, jež úvahy o manželské podobě původní smlouvy o dominanci a podřízenosti odsunou na čas stranou.

Ale ne nadlouho, takže jsme neustále svědky sváru mezi Anou a Christianem, kdy se střídá to, jak je jeden z nich ochoten ustupovat tomu druhému. Christianova obsedantní potřeba kontrolovat každou situaci se přitom střetává s rostoucím sebevědomím Any, která si zároveň uvědomuje, z čeho toto Christianovo chování pramení. Z jeho dětství, kdy svůj život neměl pod kontrolou, jakou se teď snaží mít nad ostatními.

Sexem k trvalé harmonii

A když už se zdá, že nesoulad mezi dvojicí není možné překlenout, nastupuje na scénu sex, který ho vždy překoná. Sex tu funguje jako univerzální lék na partnerské hádky, nespavost, stres či pocit ohrožení. Nedokončeným sexem se dá i trestat, když novomanželka nectí pravidla.

Přesto se ale při pohledu na Christiana a Anu neubráníte otázce, co ty dva vlastně spojuje? A co na něm Ana kromě vysportované figury a luxusu, jímž ji zahrnuje, vidí? Christian v podání Jamieho Dornana je zoufale neemoční postava, panák z reklamy na džíny, z jehož prkennosti si lze jen utahovat, což na mnoha místech Dakota Johnson jako Ana sympaticky dělá.

MV5BMjA2MDc1NTU0NF5BMl5BanBnXkFtZTgwMDgwMzIxNDM@._V1_SX1777_CR0,0,1777,731_AL_.jpg

Jejich manželský život je tak nudný a prázdný, plný pseudoproblémů, že musí být vyloženě vděční za postavu Jacka Hydea, který do něj vnáší alespoň nějaké vzrušení. Nebezpečí z jeho strany ve vyprávění zároveň zafunguje jako katalyzátor jejich vzájemných rozepří nejen okolo neplánovaného těhotenství.

Sterilní reklamní estetika

Partnerské harmonie v několikrát nastavovaném finále nakonec manželé Greyovi dojdou. Ale to bylo zřejmé už ze směřování prvního dílu této červené knihovny v dráždivém BDSM obalu. Její obsah je totiž mnohem konvenčnější, než by se mohlo z hrátek s análním kolíkem v Červeném pokoji zdát.

Videoklipová sterilita erotických scén á la klipy na MTV jde ruku v ruce s reklamní estetikou scén, které působí jako pobídky ke koupi vozu, jachty, nemovitosti nebo dovolené v Aspenu pro snobskou klientelu. James Foley odvádí slušně řemeslo, které ve vás ale nezanechá jiný pocit než pocit prázdnoty.

MV5BNDQ0OTE2MDg5MF5BMl5BanBnXkFtZTgwODcwMzIxNDM@._V1_SX1777_CR0,0,1777,731_AL_.jpg

Prázdnoty z banality dialogů, pseudoproblémů, jež postavy řeší v rámci vymezování si svých vztahově-pracovních pozic i prázdnoty dějové, která jen recykluje zápletku předchozích částí. Především té druhé. Rádoby provokativní série dospěla ke svému závěru, na němž je nejvíc potěšující, že další Valentýny už se obejdou bez ní. Než někoho napadne zfilmovat navazující knižní příběh z pohledu pana Greye. Divil bych se, kdyby už to tvůrčí rodinný tandem neměl v plánu.  

Padesát odstínů svobody
Film   3

Padesát odstínů svobody

  • Žánr: erotický thriller
  • Původní název: Fifty Shades Freed
  • www.fiftyshadesmovie.com/
  • USA, 2018
  • Scénář: Niall Leonard (předloha E. L. James)
  • Režie: James Foley
  • Hrají: Jamie Dornan, Dakota Johnson, Eric Johnson, Arielle Kebbel, Tyler Hoechlin, Kim Basinger, Eloise Mumford, Marcia Gay Harden, Rita Ora, Luke Grimes
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 08. 02. 2018

Určitě si přečtěte

Články odjinud